Etiketter

onsdag 16. mars 2016

Mediepåvirkning

1a.  Ta bilder av reklameplakater i Sandnes og forklar hvordan disse spiller på kropp og    
       utseende.

 







Disse bildene spiller på utseende fordi modellene er tynne og slanke og har pent hår og "den perfekte kropp" så folk vil tenke at hvis de har disse produktene da vil de bli like pene som de på plakaten. 


1b.  Hvordan bidrar mediene til mer kroppsfokus?
mediene bidrar til kroppsfokus fordi de bruker folk som har pene kropper, fint langt hår og "den perfekte kroppen" slik at de viser at "hvis du bruker dette produktet, denne buksa så vil du se bra ut" 
1c.  Hva kan dette kroppsfokuset gjøre med oss?
Kroppsfokuset kan få oss til å tenke at vi må se slik ut, og at vi må være som de på reklamen, for at folk skal like og akseptere oss. Det kan og gjøre at folk vil begynne å slanke seg og bli på pene som mulig, de kan slange seg så masse at de aldri synes det er nokk og fortsetter helt til det går helt gale for eksempel de utvikler anoreksia. eller andre kostholdssykdommer. 

2.   Forklar de tre teoriene om mediepåvirkning
Teorien om de allmektige mediene går ut på at vi mennesker som mottakere blir lett påvirket av mediene. Før i tiden var det slik at alle ikke ga kritikk til mediene og det de sa var riktig. I dag er det ikke helt slik på grunn av at folk har lært av når medier ikke har skrevet sannheten så vi er mer kritiske til medie i dag.

Teorien om de avmektike medie er at folk flest ikke blir lett påvirket i det hele tatt. Dette passer bedre med hvordan det er nå til dags. Man kan ta president valget som ett eksempel. At det handler ikke om hvem som har mest eksponering i medie, men den som har mest personlig kommunikasjon med velgerene.

Teorien om de mektige mediene er en plass midt i mellom de to andre. Der mener vi at mediene er mektige, men at vi kan velge selv hvilket mediebudskap vi skal tro på. Det at vi velger de mediene vi har tillit til og vi tolker budskapet i retning av holdninger vi allerede har. Derfor passer denne teorien også til samfunnet i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar